Baselworld 2010 – Ennyi volt idén

Baselworld 2010

 

 

A 38. Baselworld kiállítás zárásakor mindenfelé mosolygós arcokat láthattunk: a svájci kiállítók örültek, hiszen a gazdaság felépülésének idén januárban és februárban érzékelt jelei megerősítést nyertek; a látogatók nagyra értékelték a Svájc óraművesei és ékszerészei által készített kitűnő darabokat; végül pedig a szervezők is mosolyoghattak, hiszen több látogató érkezett, mint tavaly.

 

Tényleges kilábalás a svájci óragyártóknál

Az idei év pozitív hangulatban kezdődött, hiszen Svájc exportja az elmúlt tizenöt hónap során először mutatott növekedést (értékét tekintve +2,7% januárban és +14,2% februárban), és a visszatérő növekedés e jeleit a Baselworld tapasztalatai is megerősítették, márpedig e kiállítás az iparág legfontosabb barométere. Míg az egyes márkák nyilván eltérő teljesítményt mutattak, egyvalami piactól és pozícionálástól függetlenül közös volt: a kereskedők költségvetését 2008 vége óta bénító nagy raktárkészleteket elkezdte felszívni a piac. Az ismét elérhetővé vált likviditás eredményeként újra megjelent a vásárlási kedv is.

A kiállítás másik fontos eseménye a 2009-ben gyakorlatilag nyom nélkül eltűnt amerikai vevők visszatérése volt. Jelenlétük, az üzleti kilátásokon túlmenően, önmagában is a fellendülés jelének tekinthető, hiszen a pénzügyi válság, mielőtt az egész világra kiterjedt volna, mégiscsak az Egyesült Államokban kezdődött. A svájci óraipar, e tartós javulás jeleire építve arra számít, hogy az év második felében a növekedés régiótól függően akár a 2007-2008-as szintet is elérheti.

 

Az órakészítők a hagyományok és az innováció ötvözését választják

Az idei év időmérőinek mechanikai "eredetisége" igen szembetűnő, mintha csak mindannyiuk közös, tiszteletreméltó öröksége előtt kívánnának tisztelegni Svájc órakészítői. A válság a hivalkodás minden formáját háttérbe szorította, így a 2010-es alkotások a "métiers d’art"-ra összpontosítottak. A szerény kifinomultságot sugárzó órák esetében ritkán ért el a maihoz hasonló magasságokat a kidolgozás minősége. Ha pedig eleganciáról van szó, akkor a diszkrét megjelenés is kötelező, mint az a női órákon is látható volt – a márkák inkább az értékes karakterüket kiemelő kicsi, akár extra kicsi modellek mellett tették le voksukat. A 2010-es férfi modellek is kifinomult esztétikát tükröznek, garantálva, hogy a jó ízlés képes szembemenni a divat diktátumaival.

 

Svájci ékszerészek

 

Az ékszerészek esetében már vegyesebb képet mutattak az eredmények. Míg az erős márkanév áldását élvező cégek ügyesen túljutottak e nehéz időkön, a kisebb hirdetési költségvetésből gazdálkodó tervezők bizony nehezen tudtak bármilyen eredményt elérni. Nehéz feladatnak bizonyult az emberek vásárlásra ösztönzése, különösen, hogy a készletszintek viszonylag magas szinten maradtak, nem úgy, mint az óraiparban. A Baselworld kiállításon való megjelenés a svájci ékszerészek számára még a vevők – főleg az európaiak – túlzott óvatossága ellenére is kötelező jellegű volt. A holnap sikerét, úgy tűnik, nagyban meghatározza, hogy ma mennyire sikerül ismertté válni, kommunikálni és kapcsolatokat építeni. Ékszerészeink, kitartva értékeik mellett, továbbra is bíznak a jövőben és mindennél jobban elkötelezettek a minőség és a megbízhatóság mellett. E filozófiát épp a svájci ékszerészeknek az idei Baselworld kiállításon bemutatott munkái jelenítik meg a legszembetűnőbben: esztétikai kutatások, az arany, a palládium és a platina valódi árnyalatait nyújtó új ötvözetek és, mindenekelőtt, a hihetetlenül finom kézi megmunkálás.

 

A kapcsolódó iparágak is bíznak a fellendülésben

Európa ismét bebizonyította, hogy őrzi az óra- és ékszeripar gyártási központjaként elért pozícióját, ám a tavalyi trendeket követve Dél-Amerika jelentősége is egyre nő. A Perzsa-öböl térségéből és Ázsiából ugyanakkor kevesebb látogató érkezett idén. A válság általánosságban is egyfajta "kivárjuk-meglátjuk" taktikát eredményezett, amit a termelőeszközökbe történő beruházások visszaesése is igazolni látszik. Az órapiac kilábalása azonban a következő hónapok folyamán várhatóan a kapcsolódó iparágakban is érezteti majd pozitív hatásait. Bár ez természetesen időbe telik, a beszállítóknál már tapasztalhatóak bizonyos bíztató jelek.

 

Egy "jó kiállítás"

A Baselworld 2010 minden bizonnyal "jó kiállítás"-ként marad meg a svájci kiállítók emlékeiben, annak ellenére is, hogy a 2007-2008-as rekordokat nem sikerült megismételni. A kiállítás mérete, minősége és  hírneve, valamint a látogatók száma és a tény, hogy az év első negyedében került megrendezésre,  mind-mind a teljes óra- és ékszeripar és a kapcsolódó iparágak erős és kitartó fellendülését. alapozták meg. Találkozzunk jövőre is, a március 24-31. között megrendezendő Baselworld 2011-en!

 

A BASELWORLD 2010 számokban


Időpont:  2010. március 18-25.

Látogatók száma: 100.700 | + 7%

Sajtóképviselők száma: 2.900

Kiállítók száma: 1.915

Svájci márkák száma: 456

Kiállítási tér: 160.000 m2

2011-es időpont: március 24-31.

2012-es időpont: március 8-15

2013-as időpont: április 25 – május 2.

 

A Svájci Kiállítók Bizottsága

 

És képekben 

 

Baselworld 2010

 

Baselworld 2010

 

Baselworld 2010

 

Baselworld 2010

 

Baselworld 2010

 

Baselworld 2010

 

Baselworld 2010

 

Baselworld 2010

 

 Őszintén ajánlom mindenkinek, aki az órák iránt elszántan rajong, hogy 1x az életben legalább szervezze meg az utat magának a kiállításra. Érdemes ! Meg lehet szállni Baseltől nem messze, Német oldalon, elfogadható árakon, az autó vagy vonat út elhanyagolható a kiállításig, hála a tiszta és jól szervezett közlekedésnek. Szállást azonban még a legegyszerübb panzióban is érdemes hónapokkal előre lefoglalni, mivel a kiállítás ideje alatt közel 60 km körzetben elvétve akad csak kiadó szoba. A svájci szervezők komoly leckét adnak bárkinek szerintem kiállítás szervezésből, amit már önmagában is érdemes megfigyelni.

 

Got something to say? Go for it!